در حال بارگزاری

شما اینجا هستید:خانهوبلاگ اهداف خود را چطور تعیین و به سمت آن حرکت کنیم ؟

دستیابی به اهداف خود بدون برنامه نه تنها دشوار است، بلکه بعید است – در اینجاست که تعیین اهداف SMART وارد می شود. طبق تحقیقات دانشگاه دومینیکن، افرادی که اهداف خود را یادداشت می کنند، به طور قابل توجهی بیشتر از کسانی که این کار را نمی کنند، به انجام می رسند. اما همانطور که بسیاری از کارمندان می توانند تأیید کنند، قرار دادن ایده ها روی کاغذ کافی نیست. این مطالعه همچنین نشان داد که مسئولیت پذیری و تعهد عمومی ما را به انجام کارهای بیشتر سوق می دهد. دلیل آن همانقدر واضح است که اغلب نادیده گرفته می شود. اهداف نوشته شده آسان‌تر به خاطر سپردن، احساس موظف به انجام دادن، و ایجاد انگیزه در یک فرد یا یک تیم به طور مداوم در طول زمان است. مسئولیت پذیری مالکیت یک هدف را فراهم می کند. فردی که مسئول یک کار است، با آن کار ارتباط دارد و می‌داند که برای انجام آن (حتی از نظر احساسی) پاداش دریافت می‌کند. علاوه بر این، آنها می دانند که اگر نتوانند آن را به انجام برسانند، عواقب ناخوشایندی را احساس خواهند کرد. این به اصول اساسی روانشناختی انگیزش و موفقیت می‌پردازد.

تعهد عمومی چیزی از هر دو را اضافه می کند. این نوعی «نوشتن» آن است، حتی اگر تعهد صرفاً گفته شود. برای یک چیز، تقریباً هر چیزی که عمومی می شود امروزه به یک شکل مدون شده است. اما حتی اگر این یک تعهد غیررسمی باشد، با صدای بلند برای اعضای تیم، اعضای خانواده، یا شریک زندگی یا حتی در یک سرگرمی، انسان‌ها انگیزه بیشتری برای انجام آنچه که به طور عمومی متعهد به انجام آن هستند، احساس می‌کنند. شهرت و اعتبار ما و توانایی ما برای تأثیرگذاری بر دیگران تحت تأثیر قرار می گیرد. علی‌رغم این یافته‌ها، بسیاری از شرکت‌ها هنوز برای تعیین و دستیابی به اهداف به گونه‌ای تلاش می‌کنند که موفقیت را برای کسب‌وکار به حداکثر برساند – مکانی که در آن اهداف فردی، تیمی و سازمانی باید به طور ایده‌آل با هم هماهنگ باشند.

افرادی که اهداف خود را یادداشت می کنند به طور قابل توجهی به موفقیت بیشتری دست می یابند

خوشبختانه، یک چارچوب هدف گذاری برای آن وجود دارد. در این مقاله، ما یک تعریف دقیق از چارچوب اهداف SMART، همراه با مثال‌های متعدد اهداف SMART ارائه می‌کنیم که برای کمک به تیم شما برای برنامه‌ریزی مؤثر برای نتایج طراحی شده‌اند. بعلاوه، ما بینش‌هایی در مورد اینکه چگونه و چرا چارچوب اهداف SMART به خوبی در روانشناسی انسان عمل می‌کند، ارائه می‌کنیم.

اهداف هوشمندانه (SMART)چه اهدافی هستند ؟

چه بخواهیم تناسب اندام خود را بهبود بخشیم، یک خانه بخریم یا یک مهارت جدید بیاموزیم، همه ما می توانیم توافق کنیم که خوب است چیزهایی را که می خواهیم به انجام برسانیم تعریف کنیم. تا زمانی که تعریف نشده باشند، آرزوها یا آرزوهای مبهم باقی می مانند. و زمانی که ما این چیزها را به اندازه کافی تعریف نکنیم، مشکلات ایجاد می شود. معمولاً، اهداف ما آنقدر مبهم و شکل‌نگرفته هستند که نمی‌توانند به طور مؤثر رفتارهای مورد نیاز برای درک آنها را هدایت کنند. به عنوان یک چارچوب تعیین هدف، مخفف هدف SMART ما را وادار می کند تا علاوه بر نتیجه مطلوب، فرآیند و ساختار دستیابی به هدف را نیز در نظر بگیریم. SMART مخفف است. هدف SMART هوشمند است زیرا:

  • (Specific)خاص
  • (Measurable)قابل اندازه گیری
  • (Achievable (but ambitious))دست یافتنی (اما جاه طلبانه)
  • Relevant (and realistic))مرتبط (و واقع بینانه)
  • (Time-bound (or timely))محدود به زمان (یا به موقع)
 

با تأکید بر ویژگی هایی که هدف متوسط ​​فاقد آن است، هدف SMART کمتر مبهم است و زمینه را برای دستیابی موفقیت آمیز به اهداف و انجام کارها فراهم می کند. این باعث می شود این چارچوب برای استفاده در کنار OKR (نتایج کلیدی هدف) یا سایر KPIهایی که برای مدیریت عملکرد شغل و شرکت استفاده می کنید، ایده آل باشد. همچنین چارچوب اهداف SMART را برای اهداف فردی، نه تنها برای اهداف حرفه ای، قابل اجرا می کند.

در دنیای کم تبلیغات یا بدون تبلیغات اهداف فردی (یک بهترین زمان اجرای شخصی، یادگیری مقیاس گیتار جدید در یک ماه، تسلط بر ساختار دستور زبان جدید در یک زبان خارجی در عرض سه هفته)، می‌توانیم تمرین کنیم و با آن آشنا شویم. با اهداف SMART این به ما تجربه و مهارت بیشتری در هنگام آوردن آنها به یک زمینه حرفه ای می دهد. به این ترتیب، مانند استفاده از یک برنامه جدید است که برای استفاده شخصی رایگان است، به طوری که افراد در نهایت ممکن است از آن برای تیم های حرفه ای خود استفاده کنند. این یک راه عالی برای یادگیری هدف گذاری SMART و حفظ مهارت است.

شما به وضوح می توانید تفاوت بین اهداف ساده و اهداف SMART را ببینید. و آیا می توانید تفاوت در احساسی که آنها ممکن است در شما ایجاد کنند را احساس کنید؟ این مهم است، زیرا احساسات امکان عمل را فراهم می کند. اهداف SMART فقط احساس بهتری دارند، زیرا آنها در چارچوب پارامترهایی ساخته شده اند که انسان را برای موفقیت در آنها ترغیب می کند.

مثال‌هایی از اهداف SMART حرفه‌ای

اهداف حرفه ای ساده (نه هوشمندانه): 😕

  • با همکاران تیم های دیگر آشنا شوید
  • جلسات موثرتری برگزار کنید
  • استراتژی تماس سرد را اصلاح کنید
  • با ایده های محتوا بیایید
  • پایگاه دانش را به روز کنید
 

اهداف حرفه ای هوشمند: 👩🎓

  • ناهار را 2 بار در هفته در ناهار خوری مشترک بخورید
  • قبل از انجام هر جلسه، هدف را مشخص کنید
  • همه تماس‌های سردی را که منجر به فروش قبل از پایان سه ماهه شده است، مرور کنید
  • یک ممیزی محتوا برای شناسایی شکاف ها تا پایان هفته انجام دهید
  • هر هفته دو مقاله پایگاه دانش بنویسید یا به روز کنید
 

نمونه هایی از اهداف هوشمندانه (SMART) شخصی

اهداف شخصی ساده (نه هوشمندانه): 😕

  • به فرم برسید
  • پس انداز کنید
  • یه کار جدید پیدا کن
  • سالم تر بخورید
  • بیشتر برو بیرون

اهداف شخصی هوشمند: 👩🎓

  • حداقل 3 بار در هفته ورزش کنید
  • 10٪ از هر چک حقوق را به یک حساب پس انداز منتقل کنید
  • حداقل دو ساعت در هفته را به جستجو و استفاده از فرصت ها اختصاص دهید
  • هر شب غذاهای جانبی سبزیجات را برای شام آماده کنید
  • حداقل 2 گردش اجتماعی در ماه ترتیب دهید

این نمونه‌هایی از اهداف SMART در زمینه شخصی به‌ویژه هیجان‌انگیز هستند، زیرا ما به‌عنوان افراد می‌توانیم یکی از آن‌ها را همین الان به‌عنوان یک آزمایش شخصی بپذیریم. یا می‌توانیم به راحتی یکی را در امتداد همان خطوط SMART، به عنوان آزمایش بسازیم. همانطور که این کار را انجام می دهید، تفاوت در وضوح، انگیزه و مسئولیت پذیری را احساس خواهید کرد که بخشی از انگیزه های درونی است که اهداف SMART را بسیار قابل انجام تر از اهداف ساده می کند.

خاص (Specific )

S در SMART مخفف خاص است و یکی از مهمترین ویژگی های تعیین کننده یک هدف SMART است.

وقتی یک سازمان به تیم فروش خود وظیفه می‌دهد معاملات بیشتری را ببندد، دلیلی وجود دارد که C-suite «بیشتر» را برای تفسیر باز نمی‌گذارد. آنها قبلاً درآمد ماهانه ماهانه مورد نیاز برای دستیابی به اهداف پایان سال را محاسبه کرده اند – و از این اطلاعات برای ایجاد اهداف روشنی استفاده می کنند که جایی برای سردرگمی در مورد انتظارات باقی نمی گذارد.

ویژگی به اهداف غیر پولی نیز گسترش می یابد. به عنوان مثال، وقتی یک مدیر یک کارمند را در برنامه بهبود عملکرد قرار می دهد، دقیقاً آنچه را که کارمند باید انجام دهد برای جلوگیری از اخراج و حفظ شغل خود توضیح می دهد.

در سناریوهای کمتر افراطی، اصل یکسان است: تعریف آنچه باید اتفاق بیفتد بدون عبارات نامشخص.

ویژگی فقط نیاز به اندازه گیری و پاسخگویی را برآورده نمی کند. مهمتر از همه، مزایای روانی برای تیم، تیم ها یا اعضای تیم مسئول برای هدف ارائه می دهد.

وقتی می‌دانید از شما چه انتظاری می‌رود، و می‌دانید چگونه می‌توانید پاداش‌ها را درو کنید (حتی اگر این پاداش‌ها فقط ماهیتی عاطفی یا اجتماعی در تیم داشته باشند)، در این صورت در رسیدن به هدف بسیار پرانرژی، پایدار و خلاق‌تر هستید.

یک نتیجه به ندرت اما بسیار قدرتمند از اهداف SMART، گیمیفیکیشنی است که آنها برای یک تلاش به ارمغان می آورند. شاید قدیمی ترین بازی، ضربه زدن به اهداف باشد. این می تواند با سنگ، یا نیزه، یا توپ گلف، یا کمپین های ایمیلی باشد. اگر هدف دارید، یک بازی دارید. و این یک جذابیت و لذت اساسی از رقابت است.

 

نمونه هایی از اهداف SMART که خاص هستند

  • در 30 روز آینده ترافیک وب سایت را به صفحه اصلی ما 10 درصد افزایش دهید.
  • تا پایان سه ماهه فروش 15000 دلاری را ببندید.
  • در 7 روز آینده هر روز 30 دقیقه ورزش کنید.

بنابراین شاید شما می خواهید آن را امتحان کنید، در حال حاضر. شاید بخواهید ببینید نوشتن یک هدف خاص چه احساسی دارد، حتی اگر قبلاً بارها آن را انجام داده باشید. اکنون می توانید یکی را در برنامه ژورنالینگ خود بنویسید – یا روی یک دستمال. شاید این یک هدف حرفه ای یا شخصی باشد.

 

قابل اندازه گیری (Measurable)

همانطور که پیتر دراکر استاد مدیریت گفت: “آنچه اندازه گیری می شود، انجام می شود.” این به ویژه در مورد هدف گذاری صادق است. سنجش پذیری مسئولیت پذیری را ارتقا می دهد.

برای مثال نوشتن یک رمان را در نظر بگیرید. هدف والایی مانند این که بررسی نشده رها شود، قبل از اینکه به یک رویا تبدیل شود، هیجانی را ایجاد می کند.

رمان نویس احتمالی با انگیزه زیادی شروع می کند، فقط به دلیل عظیم بودن کار دلسرد می شود. خیلی مبهم است چه مدت باید باشد؟ هیچ راهی وجود ندارد که یک شخص بتواند 300000 کلمه – یا 100,000 کلمه یا حتی 50,000 کلمه – را یکجا بنویسد. بنابراین این کار فقط بی شکل به نظر می رسد.

اندازه گیری های کمی

با چارچوب اهداف SMART، هر اقدام حماسی می‌تواند به مجموعه‌ای از آیتم‌های اقدام قابل مدیریت تبدیل شود که به ما در ادامه مسیر کمک می‌کند. اگر یکی از اهداف شما نوشتن یک رمان است، یک هدف SMART ممکن است چیزی شبیه به “هر روز 1 تا 2 ساعت برای نوشتن 300 کلمه برای 6 ماه آینده” باشد.

اندازه گیری های دودویی

اما همه اهداف نیاز به برنامه های گسترده یا اقدامات کمی ندارند. اگر یک جلسه تیمی دو هفته‌ای برای اشتراک‌گذاری به‌روزرسانی‌های پروژه برگزار می‌کنید، این معیار باینری است – آیا اعضای تیم وضعیت پروژه‌های خود را به اشتراک گذاشته‌اند؟ اگر پاسخ مثبت است، به هدف دست یافته اید.

 

نمونه هایی از اهداف SMART که قابل اندازه گیری هستند

  • افزایش 25 درصدی فالوورهای لینکدین در سه ماهه سوم.
  • در 3 ماه آینده نرخ کلیک ایمیل را 2 درصد افزایش دهید.
  • در 7 روز آینده هر روز 30 دقیقه ورزش کنید.

دست یافتنی ( Attainable )

اهداف دست یافتنی بیش از آن چیزی است که بسیاری از کسب و کارها متوجه می شوند. شرکت‌هایی که بدون در نظر گرفتن اینکه آیا اهداف آن‌ها واقعاً قابل دستیابی هستند، بیش از حد می‌شوند، تمایل دارند اهداف را از دست بدهند در حالی که به طور ناخواسته در این فرآیند به روحیه آسیب می‌رسانند.

روحیه کارکنان تنها چیزی نیست که آسیب می بیند. اعتبار و مهارت رهبری نیز ضربه می زند. سهامدارانی که به این باور رسیده اند که تیم به نحوی غیرممکن ها را انجام می دهد، می توانند از رهبری ناامید شوند. به خصوص در دوران دگرگونی دیجیتال، بیشتر ذینفعان اطلاعات، تخصص یا زمان کافی برای قضاوت در مورد اعتبار پیش‌بینی‌های غیرواقعی یک رهبر را ندارند – تا زمان ناامیدی تلخی که در پی برآورده نشدن آن‌ها، ربع به فصل به وجود می‌آید.

از طرف دیگر، سازمان‌هایی که می‌توانند به‌دقت آنچه را که ممکن است پیش‌بینی کنند، به احتمال زیاد به اهداف دست می‌یابند و شور و شوق را در بین تیم‌ها حفظ می‌کنند.

این بدان معنا نیست که کسب‌وکارها باید از تعیین اهداف بلندپروازانه اجتناب کنند (رشد اغلب به آن بستگی دارد)، اما ایجاد تعادل بین آرمان‌ها و احتمالات کلیدی برای دستیابی مداوم به آنها است.

نمونه هایی از اهداف SMART که جاه طلبانه هستند (اما قابل دستیابی)

  • ثبت نام در خبرنامه را 10 درصد ماهانه در ماه افزایش دهید.
  • تا پایان سه ماهه فروش 30000 دلاری را ببندید.
  • هر هفته 3 بار به مدت 1 ساعت تمرین قدرتی انجام دهید.

مرتبط (و واقع بینانه)

معیارها مهم هستند، اما گاهی اوقات ما می‌توانیم آنقدر روی اعداد متمرکز شویم که عواملی را که بر اهمیت آن‌ها تأثیر می‌گذارند و توانایی ما در برخورد با آنها را از دست می‌دهیم.

ارتباط همیشه می تواند بهینه شود

ارتباط یک سوال باینری نیست. یک هدف نه مرتبط یا بی ربط نیست.

تقریباً هر هدف تجاری کم و بیش مرتبط است. رهبرانی که به طور مداوم تیم ها و شرکت های خود را به ارتفاعات جدید می برند و به طور مداوم رقبا را شکست می دهند، می دانند که چگونه مرتبط ترین اهداف را انتخاب کنند.

چه چیزی بیشترین سود را به همراه خواهد داشت؟ چه چیزی به بهترین وجه اهداف تجاری شرکت را پیش خواهد برد؟

بله گفتن به هر چیزی همیشه نه گفتن به یک میلیون هدف دیگر است. با انتخاب هدفی که انتخاب کرده اید به چه اهدافی نه می گویید؟

چه هدفی می تواند مرتبط تر باشد؟

پرسیدن این سوالات با رسیدن به مرحله مرتبط با تعیین اهداف SMART مهم، روشنگر و هیجان انگیز است.

هدف گذاری نکردن به خاطر اهداف

این به صورت شخصی و حرفه ای اتفاق می افتد، به همین دلیل است که اهداف SMART باید برای فرد، تیم و کسب و کار مرتبط و واقع بینانه باشد.

بدون هر دو ویژگی در بازی، شرکت ها می توانند به طور پیش فرض اهدافی را برای اهداف تعیین کنند – رویه ای که اغلب منجر به تصمیم گیری ضعیف و اتلاف وقت در بهترین حالت و روحیه پایین و رفتار غیراخلاقی در بدترین حالت می شود.

یک چارچوب اهداف SMART موفق شامل تعیین اهداف معقول، واقع بینانه و دارای منابع قبل از شروع هر کاری است.

 

نمونه هایی از اهداف SMART که مرتبط و واقع بینانه هستند

دو نسخه از یک ایمیل را قبل از انفجار بعدی ایجاد و آزمایش کنید.

در طول هفته‌های کاری از راه دور، هر روز حداقل 15 دقیقه بیرون بروید.

هر بار که افزایش حقوق دریافت می کنم، 401 هزار سهم را X٪ افزایش دهید.

محدود به زمان (Time-bound)

ضرب‌الاجل‌ها به اهداف ما شتاب می‌دهند. بدون فشار مناسب برای تحویل در یک چارچوب زمانی تعیین شده، بسیاری از اهداف می توانند به طور نامحدود ادامه داشته باشند (یا بدتر از آن، فرآیند به طور کلی متوقف شود).

چرا و چگونه کار برای پر کردن زمان اختصاص داده شده گسترش می یابد

معروف است، کار برای پر کردن زمان اختصاص داده شده برای آن گسترش می یابد. آیا این واقعا درست است؟

هشدار اسپویلر: 1000٪ درست است. در اینجا دلیل است.

بدون مهلت، زمان اختصاص داده شده بی پایان به نظر می رسد. بنابراین ما طبیعتاً با تکمیل کار، جمع‌آوری اطلاعات بیشتر، خزش ماموریت، گسترش یا کاهش دامنه کار – هر چیزی به جز تکمیل واقعی یک محصول قابل تحویل، حواس‌مان را پرت می‌کنیم.

بدون مهلت، این همه عدم کارایی و تمرکز فقط طبیعی و کاملاً عقلانی است و انسان های عاقلی که اهمیت می دهند کارشان قضاوت شود و اهمیت می دهند که باید کار باکیفیت باشد، نمی توانند از آن اجتناب کنند.

همه ما می دانیم که کار ما بر اساس کیفیت و عملکرد ارزیابی می شود. اگر ضرب الاجل وجود نداشته باشد، ما از نظر به موقع قضاوت نمی شویم. بنابراین هر انسانی به طور طبیعی بر جمع آوری بهترین اطلاعات و کیفیت، دامنه و جزئیات تمرکز می کند.

به همین دلیل است که کار برای پر کردن زمان اختصاص داده شده ناگزیر گسترش می یابد.

به همین دلیل است که ضرب الاجل ها بسیار مهم هستند.

 

پرهیز از دام کمال گرایی بی پایان

سازمان‌هایی که از چارچوب اهداف SMART استفاده می‌کنند، این خطر را با پرسیدن اینکه یک هدف معین چقدر زمان می‌برد تا انجام شود، از بین می‌برند. هر چهارچوب زمانی که آنها تعیین کنند بخشی از هدف می شود.

نمونه هایی از اهداف SMART که محدود به زمان هستند

  • تجزیه و تحلیل رقابتی را قبل از عرضه محصول جدید در 1 سپتامبر به پایان برسانید.
  • تا پایان سه ماهه 3 پست طولانی سئو بنویسید.
  • قبل از پایان ماه با همه نامزدهای فهرست نهایی مصاحبه کنید.
 

تاریخچه اهداف SMART

درجاتی از بحث در مورد منشاء اهداف SMART وجود دارد. بسیاری از مردم مدیریت پیتر دراکر را با تئوری اهداف رهبری چارچوب در سال 1954 می دانند، اما اولین استفاده شناخته شده از اصطلاح SMART تا 30 سال بعد اتفاق نیفتاد. مقاله جورج تی دوران در مجله مدیریت ریویو که در سال 1981 منتشر شد، از نظریه تعیین هدف فیلسوف جان لاک برای توضیح چارچوب اهداف SMART استفاده کرد – و او یک مورد قانع کننده برای برخورد متفاوت با اهداف (یعنی صریحا) برای کمک به پیشبرد سازمان ایجاد کرد. امروزه آینده‌نگرترین سازمان‌ها چارچوب اهداف SMART را برای تعریف اهداف، همسو کردن اقدامات و ارزیابی نتایج خود اتخاذ می‌کنند.

استفاده از اهداف هوشمند برای مدیریت حرفه خود

استفاده از اهداف SMART در محل کار، روشی موثر برای مدیریت خروجی فرد است، اما همچنین ابزار مفیدی برای مدیریت حرفه فرد است. در بسیاری از مشاغل، مانند پرستاری، برای مثال، تعیین اهداف SMART بسیار سودمند است. پرستارانی که از اهداف SMART استفاده می کنند، با شناسایی سیستماتیک اهداف بلندمدت و کوتاه مدت خود، می توانند پیشرفت حرفه ای خود را برای هدایت فعالانه حرفه خود زیر نظر داشته باشند.

نحوه تعیین اهداف SMART برای جلسات بهتر

چارچوب حیاتی برای جلسات کمتر، کوتاه‌تر و بهتر نشان می‌دهد که هر جلسه باید هدفی داشته باشد. یک راه خوب برای فکر کردن در مورد هدف یک جلسه این است که آن را یک هدف SMART در نظر بگیرید

 

سوالات متداول اهداف هوشمند

اهداف SMART چیست؟

اهداف SMART، اهداف واقع بینانه و کامل با معیارهای واضح و تاریخ تکمیل مورد انتظار هستند.

اهداف SMART به چه معناست؟

اهداف SMART مخفف عبارت Specific, Measurable, Atainable, Realistic و Time-bound است.

5 هدف SMART چیست؟

اهداف SMART دارای پنج ویژگی هستند: خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه و محدود به زمان.

نمونه هایی از اهداف SMART چیست؟

500 دلار اضافی برای وام دانشجویی با بالاترین نرخ بهره قرار دهید تا آن را در 9 ماه پرداخت کنید.

چگونه یک هدف SMART بنویسید؟

با نام بردن هدف خاص خود شروع کنید. سپس آنچه را که برای دستیابی به آن باید انجام دهید را تفکیک کنید. در طول مسیر، ارزیابی کنید که آیا هدف چیزی است که واقعاً می توانید به آن دست پیدا کنید یا خیر و در صورت لزوم تنظیمات را انجام دهید. در نهایت، بر اساس مدت زمانی که طول می کشد، به هدف خود تاریخ سررسید بدهید.

منظور از اهداف SMART چیست؟

اهداف SMART مخفف عبارت Specific, Measurable, Atainable, Realistic و Time-bound است.

نمونه هایی از اهداف SMART برای تناسب اندام چیست؟

چهار بار در هفته سه مایل بعد از کار بدوید.

نمونه هایی از اهداف SMART برای کاهش وزن چیست؟

برای سه ماه آینده کالری دریافتی را 20 درصد کاهش دهید.

نمونه هایی از اهداف SMART برای سلامتی چیست؟

در طول تابستان هر روز حداقل 10 لیوان آب بنوشید.

نمونه هایی از اهداف بد SMART چیست؟

هدف SMART بد هر هدفی است که مشخص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، واقع‌بینانه و محدود به زمان نباشد. همچنین به عنوان “هدف” شناخته می شود.

از کجا می دانید واقع بینانه چیست؟

زمینه (مانند منابع موجود شما) و معیارها (متوسط ​​مدت زمانی که اهداف مشابه طول می کشد).

چگونه یک هدف قابل اندازه گیری تعیین می کنید؟

بپرسید چه اتفاقی باید بیفتد تا نتیجه ای را که به دنبال آن هستید راضی کنید. مطمئن شوید چیزی است که بتوانید شماره ای را به آن پیوست کنید. اگر عددی ممکن نیست، آیا درست است یا نادرست؟

آیا همه اهداف قابل اندازه گیری هستند؟

همه اهداف SMART قابل اندازه‌گیری هستند، خواه این معیار دودویی (بله/خیر) باشد یا صریحاً کمی. اگر نمی توانید آن را اندازه گیری کنید، در مورد هدف دقیق تر صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *