در حال بارگزاری

شما اینجا هستید:خانهوبلاگ حواس پرتی دیجیتال چیست و چگونه باید برطرف شود؟
حواس پرتی دیجیتال چیست و چگونه باید برطرف شود؟

آیا در حین کلاس، محل کار یا تنظیمات اجتماعی مکرراً تلفن خود را چک می کنید؟ هنگامی که از خانه به صورت آنلاین در کلاس شرکت می کنید، آیا اعلان ها یا انگیزه بررسی آنها حواس شما را پرت می کند؟ آیا مطالعه هر چند دقیقه یکبار برای پیامک، بررسی رسانه های اجتماعی یا تماشای یک ویدیوی YouTube را متوقف می کنید؟ اگر این شما هستید، بدانید که تنها نیستید. در حالی که حواس‌پرتی‌های دیجیتالی مطمئناً غیرمعمول نیستند، اما می‌توانند برای عادت‌های مطالعه شما مضر باشند، تمرکز شما را از بین ببرند و عادات خواندن یا مطالعه شما را بی‌اثر کنند. خبر خوب این است که تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند عادت‌های منفی فناوری را کنار بگذارید و تمرکز خود را بر روی مطالعات خود متمرکز کنید. این جزوه نکات و ابزارهایی را به اشتراک می گذارد تا به شما کمک کند حواس پرتی را به حداقل برسانید و زمانی که مهم است در مسیر خود بمانید

نکاتی برای مدیریت تکنولوژی

عوامل حواس پرتی را حذف کنید.

هر چیزی که وقفه‌ها یا وسوسه‌های ناشی از فناوری را محدود کند، به شما کمک می‌کند تا روی مطالعات خود متمرکز بمانید و تمرکز عمیق مورد نیاز برای یادگیری مؤثر را وارد کنید. یکی از موارد زیر را امتحان کنید:

  • فناوری را در زمان کلاس و مطالعه خاموش کنید.
    گوشی خود را در کیف کتاب خود قرار دهید تا آن را نبینید.
    اعلان ها را در گوشی خود خاموش کنید.
    وب‌سایت‌ها یا برنامه‌های غیرضروری را که برای کار مورد نظر ضروری نیستند، خاموش کنید.
    برنامه‌های وسوسه‌انگیز را به صفحه سوم یا چهارم صفحه‌نمایش گوشی خود منتقل کنید تا زمانی داشته باشید که بی‌خبرانه آن‌ها را باز کنید.
    تلفن و کامپیوتر خود را در زمان کلاس و مطالعه در خوابگاه خود بگذارید.
    هنگامی که در خانه کار می کنید، تلفن خود را در اتاق دیگری قرار دهید.
    اگر در اتاقی مطالعه می کنید که فردی در حال تماشای تلویزیون یا تماشای رسانه در رایانه خود است، از هدفون های حذف کننده نویز استفاده کنید یا به نویز سفید یا موسیقی دستگاهی گوش دهید.

همچنین می‌توانید فراشناخت یا «فکر کردن درباره تفکر» را امتحان کنید. حالات روحی، افکار و سایر حالات ذهنی (خستگی، ناامیدی، خستگی) را که شما را وسوسه می‌کند تا تلفن خود را بردارید یا به برگه توییتر خود بروید، مشاهده کنید. با تمرین، می توانید زمان هایی را که مستعد حواس پرتی هستید تشخیص دهید

 

به خودتان انگیزه بدهید و الهام بگیرید.

اهداف خود را به خاطر بسپارید. برای خود آینده خود پیام یا نامه ای بنویسید تا اهدافتان را به خودتان یادآوری کنید. زمانی که متوجه شدید که دچار حواس پرتی شده اید، این پیام را بخوانید. یادداشت‌های چسبناک و یادآوری‌ها را قرار دهید تا روی لپ‌تاپ، روی دیوار و پس‌زمینه تلفنتان متمرکز بمانید.

دلایل خود را به خاطر بسپارید. چرایی خود را بنویسید – چرا می خواهید در مدرسه خوب باشید و برای چه کاری کار می کنید. دلیل شما می تواند این باشد که خانواده خود را سربلند کنید، اولین کسی باشید که در خانواده خود از کالج فارغ التحصیل می شود، معدل کافی برای ورود به دانشکده حقوق به دست می آورید، یا اینکه به اندازه کافی خوب عمل کنید تا شغل خوبی پس از کالج داشته باشید. WHY خود را در جایی قابل مشاهده پست کنید که اغلب آن را می بینید تا به خود یادآوری کنید که برای چه چیزی کار می کنید و چرا باید تمرکز کنید. برای الهام گرفتن و توضیح بیشتر این ویدیوها را بررسی کنید.

حواس پرتی خود را به پاداش تبدیل کنید. برخی از حواس پرتی ها فقط عادت های بیهوده ای هستند. اما اگر از کاری که واقعاً می‌خواهید انجام دهید، حواس‌تان پرت می‌شود، سعی کنید به خودتان قول بدهید که بعد از اتمام کاری که برای خود تعیین کرده‌اید، وقت و توجه خود را به حواس پرتی اختصاص دهید. به عنوان مثال، می توانید روش پومودورو را امتحان کنید، که در آن 45 دقیقه مطالعه، 10 دقیقه از چیزی را که از آن لذت می برید به دست می آورد. به خودتان قول بدهید که بعد از اتمام یک تکلیف، قسمت بعدی برنامه‌تان را تماشا کنید، ممکن است به شما کمک کند تلاش‌هایتان را طوری متمرکز کنید که تماشای برنامه قبل از کار روی آن تکلیف ممکن نیست.

 

از ابزارهای خلاقانه برای حفظ تمرکز استفاده کنید.

تمرکز را به یک بازی تبدیل کنید. Forest اپلیکیشنی است که به شما امکان می‌دهد هر زمان که می‌خواهید روی گوشی خود یک درخت بسازید. هنگامی که شروع به رشد درخت کنید، اگر برنامه را ترک کنید و به جای دیگری در تلفن خود بروید، درخت می میرد. این برنامه تعداد درختانی که در طول زمان رشد می کنید را ثبت می کند. تیم جنگل با سازمان های واقعی درختکاری شریک است. وقتی سکه هایی را که در جنگل به دست می آورید خرج می کنید، آنها به کاشت درخت کمک می کنند.

یک لیست تهیه کنید. از یک برنامه فهرست‌سازی یا کارهایی مانند Toodledo، Workflowy، Remember The Milk یا Evernote استفاده کنید.

پیشرفت خود را پیگیری کنید برنامه Phocus شامل تایمر، نوار پیشرفت، تنظیمات سرعت برای کار و زمان استراحت است.

آنچه را که می بینید کنترل کنید. هنگام نوشتن، از یک برنامه نوشتن در حالت تمام صفحه و بدون حواس پرتی در رایانه خود استفاده کنید تا حواس پرتی را کاهش دهید. تنها چیزی که خواهید دید کلمات شماست و هیچ چیز دیگر. دانلود یک برنامه نوشتن طراحی شده برای ارائه یک محیط نوشتاری متمرکز مانند موارد زیر را در نظر بگیرید:

 

استفاده از اینترنت خود را محدود یا مسدود کنید

می‌توانید دستگاه خود را در حالت هواپیما قرار دهید تا اتصال را به طور کامل قطع کنید. همچنین بسیاری از برنامه ها و افزونه های مرورگر وجود دارند که می توانند به شما در محدود کردن دسترسی به اینترنت کمک کنند:

Leech Block: “افزونه فایرفاکس که به شما امکان می دهد تعیین کنید کدام سایت ها را مسدود کنید و چه زمانی آنها را مسدود کنید.”

متمرکز بمانید: یک برنامه افزودنی Google Chrome که «زمانی را که می‌توانید در وب‌سایت‌های اتلاف وقت صرف کنید، محدود می‌کند. هنگامی که زمان اختصاص داده شده شما تمام شد، سایت هایی که مسدود کرده اید تا پایان روز غیرقابل دسترسی خواهند بود.

Mac Freedom “…شما را از اینترنت در رایانه های Mac یا Windows به مدت هشت ساعت در هر بار قفل می کند…”

Self Control: “یک برنامه OS X که دسترسی به سرورهای پست الکترونیکی ورودی و/یا خروجی و وب سایت ها را برای مدت زمان از پیش تعیین شده مسدود می کند.”

برای زمان خود برنامه ریزی کنید و اهداف تعیین کنید.

زمان خود را. کرونومتر و تایمر را تنظیم کنید تا شما را در برنامه نگه دارد. از زنگ ذهن آگاهی استفاده کنید. یا تکنیک پومودورو را برای روشی ساده و ساختاریافته برای ایجاد استراحت امتحان کنید. تایمر را برای 25 دقیقه تنظیم کنید، در این مدت کاملاً متمرکز کار کنید و زمانی که تایمر خاموش شد، 5 دقیقه استراحت کنید. بشویید، تکرار کنید. این یک راه عالی برای جلوگیری از فرسودگی است!

برای اعلام حضور خود برنامه ریزی کنید. هر روز زمان هایی را برای بررسی ایمیل و سایر وب سایت های ضروری خود تعیین کنید. اعلان‌ها را خاموش کنید و لپ‌تاپ و تلفن خود را در صورت امکان کنار بگذارید تا در زمان‌هایی که برنامه‌ریزی نکرده‌اید، بررسی این وب‌سایت‌ها را حذف کنید.

زمان خود را سازماندهی کنید. از یک تقویم یا برنامه ریز برای ایجاد یک برنامه برای هر روز و ضبط موارد انجام شده خود استفاده کنید. وقفه های کوچکی را برای حرکت و بررسی فناوری در نظر بگیرید، اما زمانی که زمان کار است، روی کار متمرکز بمانید.

هدف داشته باش زمان و اهداف را برای هر رویداد، جلسه مطالعه یا مورد کاری در تقویم خود تنظیم کنید. داشتن اهداف و آیتم های عملی خاص برای هر زمان مطالعه، شما را هدفمند و در حال انجام وظیفه نگه می دارد. برخی از این منابع را از مرکز یادگیری برای ایجاد اهداف و زمان‌بندی بررسی کنید:

زمان مطالعه خود را تقسیم کنید جلسات مطالعه یا کار مدرسه خود را نسبتاً کوتاه نگه دارید (30-60 دقیقه). مهم است که در طول یک بلوک مطالعه، وقفه های ذهنی داشته باشید، حتی اگر فقط برای پنج یا ده دقیقه باشد. اگر مدت زمان زیادی برای کار دارید، آن را به جلساتی تقسیم کنید که در بین آنها استراحت کنید. استفاده از جلسات مطالعه کوتاه‌تر می‌تواند تمایل شما به سرگردانی یا روی آوردن به فناوری را کاهش دهد.

حواس پرتی خود را پیش بینی کنید. قبل از شروع کار، سعی کنید موانع احتمالی را پیش بینی کنید. اگر در کتابخانه درس می خوانید، وقتی با دوستی برخورد می کنید، چگونه مدت زمان صحبت کردن را محدود می کنید؟ اگر از خانه کار می کنید، وقتی باید برای بیرون آوردن سگ مکث کنید، چگونه در مسیر خود باقی خواهید ماند؟ اگر هم اتاقی های پر سر و صدا یا حواس پرتی دارید، چه اقداماتی می توانید انجام دهید تا متمرکز بمانید؟

به دنبال پاسخگویی باشید

دور نگه داشتن فناوری در طول کلاس و زمان مطالعه می تواند چالش برانگیز باشد، اما لازم نیست این کار را به تنهایی انجام دهید.

  • با یک مربی آکادمیک در مرکز یادگیری قرار ملاقات بگذارید تا در مورد اینکه چگونه فناوری بر زمان مطالعه شما تأثیر می گذارد، استراتژی ها را اجرا کنید و به آنها پایبند باشید.
  • از یک همکلاسی یا دوست بخواهید که شما را مسئول نگه دارد. تلفن خود را به این شخص بدهید یا از او بخواهید تا با شما در مورد نحوه مطالعه شما بررسی کند.
  • اگر در خانه کار می‌کنید، از کسی که با او زندگی می‌کنید بخواهید که با مراجعه به شما هر 30 دقیقه یا هر ساعت یک‌بار به شما کمک کند تا در مسیرتان قرار بگیرید تا ببینید اوضاع چطور پیش می‌رود.
  • برای انجام کار با یک دوست حضوری یا مجازی ملاقات کنید. مستقل کار کنید و هر از گاهی با یکدیگر چک کنید تا پیشرفت خود را به اشتراک بگذارید. 

ادامه بده

استفاده از برخی از این استراتژی ها می تواند به شما کمک کند تا حواس پرتی را به حداقل برسانید و به طور منظم تمرکز کنید. هر یک از این استراتژی ها ممکن است برای شما کارساز نباشد، و این اشکالی ندارد. با آنها آزمایش کنید و چند مورد را پیدا کنید که برای شما مفید است، سپس با وفاداری از آنها استفاده کنید. به یاد داشته باشید که اشکالی ندارد که هر از چند گاهی به عادات تکنولوژی حواس پرتی خود برگردید – شما فقط یک انسان هستید. با این حال، خود را از زمان انجام این کار آگاه نگه دارید و در اسرع وقت به مسیر خود برگردید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *