در حال بارگزاری

شما اینجا هستید:خانهوبلاگ نحوه تعیین نرخ فریلنسری و قیمت پروژه
نحوه تعیین نرخ فریلنسری و قیمت پروژه

 

آیا به دنبال فرمول کاملی هستید که به شما بگوید دقیقاً به عنوان یک فریلنسر چقدر هزینه کنید؟ همه می دانند که زمان = پول. اما، ارزش وقت شما چیست؟ تجربه، مهارت‌ها، موقعیت مکانی، ارزش، صنعت و غیره شما چه تأثیری بر میزان پولی که می‌توانید بپردازید دارد؟

در واقعیت، فرمول قیمت گذاری فریلنسر کامل وجود ندارد. شما باید یک نرخ را انتخاب کنید، و سپس می توانید ببینید که مشتریان بالقوه چگونه به این نرخ واکنش نشان می دهند و آن را برای مطابقت با نیازهای خود افزایش یا کاهش دهید.

این راهنما استراتژی‌های قیمت‌گذاری را بررسی می‌کند و بهترین شیوه‌ها را به اشتراک می‌گذارد تا به شما کمک کند نرخ فریلنسری خود را با اطمینان تنظیم کنید.

پوشش خواهیم داد:

.تعیین نرخ های خود: قیمت گذاری ساعتی، پروژه یا ارزش
.راهنمای گام به گام برای تعیین نرخ فریلنسری خود
.چرا تعیین نرخ و قیمت فریلنسر بسیار دشوار است؟
.میانگین نرخ فریلنسر چقدر است؟
.موارد دیگری که باید هنگام تعیین نرخ فریلنسر خود در نظر بگیرید
.چگونه نرخ فریلنسری خود را در Upwork افزایش دهیم

تعیین نرخ های خود: قیمت گذاری ساعتی، پروژه یا ارزش

به عنوان یک فریلنسر، نحوه قیمت گذاری کارتان می تواند تاثیر زیادی بر کسب و کار شما داشته باشد. بنابراین قبل از اینکه به استراتژی های قیمت گذاری خدمات فریلنسری خود بپردازیم، بیایید به سه مدل قیمت گذاری رایج نگاه کنیم: قیمت گذاری ساعتی، قیمت گذاری مبتنی بر پروژه (ثابت) و قیمت گذاری مبتنی بر ارزش.

قیمت ساعتی

قیمت گذاری ساعتی رایج ترین روشی است که فریلنسرهای جدید نرخ خود را تعیین می کنند زیرا این مدل بسیار ساده است. با این روش، یک نرخ ساعتی برای کار خود در نظر می گیرید و آن را در تعداد ساعات صرف شده برای انجام کار ضرب می کنید.

نمونه‌هایی از پروژه‌ها مشاغل آزاد که می‌توانند به صورت ساعتی به خوبی کار کنند شامل خدمات مشتری یا کمک مجازی است.

قیمت گذاری بر اساس پروژه (ثابت)

با این مدل، فریلنسر نرخ ثابتی را برای کل پروژه دریافت می کند. به جای اینکه هزینه خود را بر اساس تعداد ساعات کار صرف کنید، پرداخت شما بر اساس نتیجه ای است که تحویل می دهید. این گزینه برای پروژه هایی با موارد قابل تحویل به وضوح تعریف شده ایده آل است. همچنین به مشتریان کمک می کند تا دقیقاً بدانند که یک پروژه باید چه هزینه ای داشته باشد و به فریلنسر کمک می کند تا درآمد مورد انتظار خود را بهتر پیش بینی کند.

نمونه‌هایی از پروژه‌هایی که برای قراردادهای با قیمت ثابت مناسب هستند شامل طراحی وب و توسعه اپلیکیشن موبایل است.

قیمت گذاری بر اساس ارزش

با یک مدل قیمت گذاری مبتنی بر ارزش، فریلنسر نرخی را بر اساس ارزش درک شده ای که خدماتش برای مشتریان به ارمغان می آورد، دریافت می کند. اجرای این استراتژی مستلزم درک عمیق مشتریان، نیازها، بودجه و انتظارات آنها است. سپس قیمت خود را بر اساس تأثیری که بر کسب و کار آنها دارید، تعیین می کنید که چگونه می توانید نقاط درد را کاهش دهید. به عنوان مثال، آیا شما بازده بیشتری رانندگی می کنید؟ آیا کار شما منجر به فروش بیشتر برای کسب و کار خواهد شد؟

برای مثال، یک فریلنسر دیجیتال مارکتینگ می‌تواند با نشان دادن تأثیر کمپین‌های بازاریابی خود بر درآمد مشتری، این مدل را اتخاذ کند. این یک مدل برای همه نیست و معمولاً برای فریلنسرهای با تجربه تری مناسب است که می توانند با اطمینان ارزشی را که برای پروژه های مشتری به ارمغان می آورند نشان دهند.

راهنمای گام به گام برای تعیین نرخ فریلنسری خود

تعیین نرخ خود به عنوان یک فریلنسر می تواند همزمان گیج کننده، هیجان انگیز، طاقت فرسا و افزایش اعتماد به نفس باشد. شما هیجان زده هستید که تجارت آزاد خود را راه اندازی کنید، اما همچنین می خواهید مطمئن شوید که مشتریان را با نرخ های خود ناامید نمی کنید. صرف نظر از مدل قیمتی که انتخاب می کنید، این راهنمای ساده به شما کمک می کند تا به نرخی برسید که احساس خوبی به شما می دهد و برای شما و مشتریانتان منصفانه است.

1. قبل از شروع این سوالات اساسی را از خود بپرسید

هنگامی که به تعیین نرخ فریلنسر خود فکر می کنید، سؤالات زیر را در نظر بگیرید. تأمل در پاسخ ها می تواند به شما در شناسایی عواملی که استراتژی قیمت گذاری شما را تعیین می کنند کمک کند:

.چه مقدار پول برای حمایت از سبک زندگی خود نیاز دارم؟
.چقدر می خواهم به عنوان هدف درآمد داشته باشم؟
.سایر فریلنسرها برای خدمات مشابه چه هزینه ای دریافت می کنند؟
.من به عنوان یک کارمند تمام وقت چقدر درآمد دارم؟
.من به عنوان یک صاحب کسب و کار آزاد چه هزینه هایی دارم؟
.آیا مهارت های من مورد تقاضا است؟
.چقدر برای مشتری ارزش قائل هستم؟

2. هدف حقوق سالانه خود را تعیین کنید

از خودت حمایت میکنی یا خانواده؟ آیا پول پس انداز دارید یا برای پرداخت هزینه های زندگی به درآمد خود نیاز دارید؟ فریلنسینگ می تواند درآمد موجود را تکمیل کند یا درآمد تمام وقت را فراهم کند.

با درک اینکه چقدر باید درآمد داشته باشید و چقدر می خواهید به دست آورید، برای یافتن نرخ فریلنسر خود به عقب کار خواهید کرد. یک حقوق سالانه انتخاب کنید و سپس می توانید از آن برای محاسبه چند ساعت کاری که برای رسیدن به آن حقوق نیاز دارید استفاده کنید.

به عنوان مثال، حقوق 50000 دلار در سال به صورت زیر تقسیم می شود:

50000 دلار در سال (قبل از کسر مالیات)
40 ساعت کار در هفته (5 × 8 ساعت در روز)
4 هفته مرخصی برای تعطیلات، روزهای بیماری و غیبت های غیرمنتظره
= 48 هفته کاری x 40 ساعت در هفته = 1920 ساعت کاری

= 50000 دلار / 1920 ساعت = 26 دلار در هر ساعت کاری

اما، این نرخ تمام زمان کاری شما را به عنوان ساعات قابل پرداخت در نظر می گیرد. در واقعیت، بسیاری از فعالیت‌ها به زمان نیاز دارند که برای آن پولی دریافت نمی‌کنید، مانند کارهای اداری، صورت‌حساب/صورت‌حساب، پاسخ دادن به ایمیل‌ها، جستجو و یافتن مشتریان جدید، بازاریابی و موارد دیگر. که منجر به مرحله بعدی می شود.

3. تعداد ساعات قابل پرداختی را که برای کار نیاز دارید در نظر بگیرید

در حالی که هر موقعیت متفاوت است، میانگین تفکیک ساعتی فریلنسرها 60% ساعت قابل پرداخت و 40% ساعات غیرقابل پرداخت است. هنگام محاسبه نرخ فریلنسر خود، می توانید این نسبت را مطابق با انتظارات و فرآیندهای خود تنظیم کنید.

اگر مجموعاً 1920 ساعت کاری را از محاسبات بالا اختصاص دهیم، چه مقدار از آن زمان قابل پرداخت در مقابل زمان غیرقابل پرداخت خواهد بود؟ با استفاده از 60%/40% به عنوان پایه، می‌توانیم نرخ ساعتی را فقط با استفاده از ساعات قابل پرداخت مجدد محاسبه کنیم:

= 1920 ساعت x 60٪ = 1152 ساعت قابل پرداخت (+ 768 ساعت غیرقابل پرداخت)

= 50000 دلار / 1152 ساعت قابل پرداخت = 43.40 دلار در ساعت

به عنوان یک فریلنسر، باید بهترین راه را برای استفاده از زمان خود متعادل کنید. آیا می خواهید تعداد بیشتری از پروژه ها را با نرخ کمتر دنبال کنید یا تعداد پروژه های کمتری را با نرخ بالاتر؟ درک میزان زمان قابل پرداخت برای یک پروژه به شما کمک می کند محاسبه کنید که آیا نسبت به تعداد ساعات غیرقابل پرداخت برای دریافت آن پروژه منطقی است یا خیر. همچنین می‌توانید نرخ خود را برای پروژه‌های کوچک‌تر افزایش دهید و برای پروژه‌های مهم یا بلندمدت تخفیف بدهید.

4. گنجاندن هزینه های فریلنسر در قیمت خود

به عنوان یک فریلنسر، هزینه های تجاری خواهید داشت که باید در نرخ شما لحاظ شود. تمام هزینه های خود را فهرست کنید و آنها را جمع آوری کنید. شما باید این عدد را به هدف حقوق خود اضافه کنید و نرخ ساعتی خود را افزایش دهید تا این هزینه ها را پوشش دهید. در زیر برخی از هزینه های استانداردی که فریلنسرها باید در نظر بگیرند آورده شده است:

بیمه و مجوز
مالیات
نمونه هایی از پروژه ها
تجهیزات
فضای اداری یا اجاره
اشتراک های نرم افزاری
هزینه های بازاریابی و تبلیغات
هزینه های پلت فرم فریلنسری
اگر مجموع این هزینه ها 10000 دلار در سال باشد، هدف سالانه شما باید به 60000 دلار برسد و نرخ ساعتی شما به 52 دلار (60000 دلار/1152 ساعت قابل پرداخت) افزایش یابد.

اگر نرخ ساعتی فریلنسینگ شما بیشتر از حقوق معمولی شما باشد، اشکالی ندارد. مشتریان معمولا انتظار دارند برای خدمات فریلنسری کمی بیشتر بپردازند زیرا بسیاری از هزینه های دیگر به فریلنسر منتقل می شود. به عنوان یک فریلنسر، شما مسئول هزینه های اضافی مربوط به راه اندازی و رشد کسب و کار فریلنسری خود هستید. به علاوه، مشتری شما مانند کارمندان تمام وقت برای مالیات و مزایای استخدامی پرداخت نمی کند.

5. نرخ بازار خدمات خود را بدانید

اکنون که نرخی دارید که هدف حقوق و هزینه های شما را پوشش می دهد، وقت آن است که این نرخ ساعتی را با بازار مقایسه کنید. فریلنسرهای دیگر برای خدمات مشابه چه هزینه ای دارند؟

برای یافتن این اطلاعات، کمی تحقیق کنید و به نرخ های رقبای خود نگاه کنید. در Upwork یا سایت‌هایی مانند Glassdoor، می‌توانید از نرخ ساعتی فریلنسرها ایده بگیرید. همچنین می‌توانید این مقاله را بررسی کنید تا بدانید فریلنسرها چقدر در صنایع مختلف درآمد دارند.

اگر نرخ های شما با سایر فریلنسرهای موجود در بازار مطابقت دارد، نقطه شروع خوبی دارید. اگر نرخی که به دنبال دریافت آن هستید بسیار بالا است، ممکن است لازم باشد هزینه ها یا اهداف حقوق خود را مجدداً ارزیابی کنید. اگر نرخ بسیار پایین باشد، ممکن است مجموعه مهارت خود را دست کم بگیرید.

6. ارزش خود را درک کنید

شما باید ارزش خود را بدانید تا مطمئن شوید که قیمت مناسبی برای خدمات خود دریافت می کنید. امتیاز قیمت خود را بر اساس ارزشی که به مشتری ارائه می دهید، ثابت کنید. چگونه برای دانشی که آموخته‌اید، مهارت‌هایی که توسعه داده‌اید و خدماتی که به مشتریان ارائه می‌دهید ارزش قائل می‌شوید؟ یکی از راه‌های تعیین ارزش خود این است که تجربه، سطح مهارت و سبد کار گذشته خود را بررسی کنید.

تخصص یک سرمایه گذاری است نه هزینه. طبیعتاً هرچه تجربه بیشتری داشته باشید، می توانید هزینه بیشتری برای زمان خود داشته باشید. یک فریلنسر با 10 سال سابقه به عنوان یک توسعه دهنده وب می تواند هزینه بیشتری نسبت به یک توسعه دهنده وب فریلنسری با دو سال سابقه دریافت کند.

نادر بودن و پیچیدگی مجموعه مهارت شما در استراتژی قیمت گذاری شما نیز نقش خواهد داشت. یک برنامه نویس مستقل که به سه زبان برنامه نویسی مختلف مسلط باشد، می تواند بیش از یک برنامه نویس با همان سطح مهارت در یک زبان برنامه نویسی هزینه بیشتری بپردازد. اگر بتوانید سطح کیفیت و بازگشت سرمایه را نشان دهید، می توانید قیمت بالاتری را برای خدمات خود تعیین کنید.

مرحله جایزه: از ماشین حساب نرخ فریلنس Upwork استفاده کنید

اگر می خواهید یک نقطه شروع ساده برای تعیین نرخ فریلنسری ساعتی خود به شما کمک کند، از ماشین حساب نرخ فریلنسر Upwork استفاده کنید. این ماشین حساب برای کمک به شما در ایجاد یک نرخ پایه طراحی شده است که هزینه های تخمینی ماهانه شما و ساعات کاری مورد نظر شما را در نظر می گیرد.

این ابزار برای کمک به شما در محاسبه حداقل نرخ ساعتی فریلنسری بر اساس اطلاعاتی که ارائه می کنید در نظر گرفته شده است. تخمین به معنای قدم اولیه در سفر شما برای تعیین نرخ است.

چرا تعیین نرخ و قیمت فریلنسر بسیار دشوار است؟

همه فریلنسرها با این سوال روبرو هستند که چقدر باید هزینه کنند. اما تعیین قیمت یک چالش منحصر به فرد برای فریلنسرهای جدید نیست. استراتژی قیمت گذاری شما تعادل ظریفی است که نیاز به درک ارزش شما، مشتریان هدف و بازار رقابتی بزرگتر دارد. اگر نرخ‌های خود را خیلی پایین تنظیم کنید، ممکن است پول را روی میز بگذارید و برای ارزشی که ارائه می‌دهید پولی دریافت نکنید. در مقابل، اگر نرخ‌های خود را خیلی بالا تعیین کنید، ممکن است پروژه‌ها را به سایر فریلنسرها با نرخ پایین‌تر از دست بدهید.

خوشبختانه، به عنوان یک فریلنسر، آزادی و انعطاف پذیری برای تغییر نرخ های خود دارید. ضروری است که گهگاه نرخ‌های خود را مجدداً ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که با ارزش ارائه‌شده مطابقت دارند و در عین حال رقابتی در بازار باقی می‌مانند. حتی می توانید افزایش نرخ برنامه ریزی شده خودکار را در پیشنهاد پروژه خود در Upwork قرار دهید.

بنابراین، بیش از حد به آن فکر نکنید. قیمتی که تعیین می کنید با سنگ نوشته نشده است. در طول این مقاله، استراتژی‌ها و نکاتی را یاد خواهید گرفت که به شما کمک می‌کند تا قیمتی را که راحت آن را شارژ می‌کنید، شناسایی کنید.

میانگین نرخ فریلنسر چقدر است؟

همانطور که می دانید، میانگین نرخ فریلنسر بسته به حوزه کاری، تجربه، موقعیت جغرافیایی و بسیاری از عوامل دیگر بسیار متفاوت است.

در اینجا برخی از برآوردهای نرخ برای مشاغل آزاد محبوب وجود دارد. تمامی قیمت ها به تومان می باشد.

.نویسندگان: 30-40 دلار در ساعت
.توسعه دهندگان وب: 50 تا 60 دلار در ساعت
.طراحان گرافیک: 40-45 دلار در ساعت
.بازاریابان دیجیتال: 35 تا 50 دلار در ساعت
.تحلیلگران داده: 55-65 دلار در ساعت
.دستیارهای مجازی: 20 تا 35 دلار در ساعت

موارد دیگری که باید هنگام تعیین نرخ فریلنسر خود در نظر بگیرید

علاوه بر آنچه در بالا به آن پرداختیم، می‌خواهید چند فاکتور دیگر را هنگام تعیین نرخ فریلنسری خود در نظر بگیرید.

پیچیدگی پروژه

همه پروژه ها برابر نیستند. یک پروژه پیچیده الزامات سخت گیرانه تری دارد و از مهارت های پیشرفته تری استفاده می کند، به این معنی که می توانید نرخ بالاتری را برای آن پروژه دریافت کنید.

تحصیلات

مدرک پیشرفته یا گواهی صنعتی ممکن است به شما امکان دهد هزینه بیشتری برای خدمات خود دریافت کنید.

موقعیت جغرافیایی

بازار کار Upwork به فریلنسرها اجازه می دهد تا با مشتریان در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند. اما، وقتی نوبت به تعیین قیمت‌ها می‌رسد، در نظر گرفتن نرخ‌های استاندارد در مکان مشتری‌تان مفید است. به طور کلی، یک مشتری در ونزوئلا ممکن است بهای یک مشتری در ژاپن را نپردازد، بنابراین بسیار مهم است که قیمت های خود را متناسب با منطقه ای که به آن خدمات می دهید، تنظیم کنید.

با مشتریان خود صحبت کنید

ارتباط با مشتری بسیار مهم است. شما باید اهداف مشتری و اینکه چگونه پروژه شما با تصویر بزرگتر آنها مطابقت دارد را درک کنید. این به شما کمک می کند انتظارات خود را تنظیم کنید و بدانید که چگونه زمین خود را متناسب با آنها تنظیم کنید. ارتباط موثر به شما کمک می کند تا راه هایی را برای ارائه ارزش بیشتر یا گسترش ارائه خدمات خود شناسایی کنید.

فراموش نکنید که چرا آزادکار هستید

نرخ فریلنسینگ شما باید به شما قدرت دهد. اگر نرخ‌های شما سبک زندگی، آزادی و درآمدی را که می‌خواهید به شما نمی‌دهد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که استراتژی قیمت‌گذاری خود را تغییر دهید یا نحوه ایجاد ارزش برای مشتریان خود را دوباره بررسی کنید.

چگونه نرخ فریلنسری خود را در Upwork افزایش دهیم

هر کاری که با موفقیت انجام می دهید به ایجاد شهرت به عنوان یک فریلنسر ماهر کمک می کند. همانطور که مهارت های خود را تقویت می کنید و بهبود می دهید، مطمئن شوید که نمایه Upwork شما منعکس کننده این موضوع است. با افزایش تقاضا برای خدمات فریلنسری شما، می توانید به آرامی نرخ خود را افزایش دهید.

هنگامی که مشتری پروژه خود را در Upwork پست می کند، پیشنهادات فریلنسر را بر اساس مشخصات خود ارزیابی می کند و به دنبال موارد زیر است:

.نشان های استعداد
.نمرات موفقیت شغلی
.نظرات مشتریان
.نمونه کارها
نمایه شما با شما رشد می کند. اگر سخت تلاش کنید تا اطمینان حاصل کنید که مشتریانتان راضی هستند، نظرات مثبت و نشان های استعداد را دریافت خواهید کرد و امتیاز موفقیت شغلی شما افزایش می یابد. همچنین نمونه کارهای بیشتری در مجموعه خود خواهید داشت تا مشتریان بالقوه را نشان دهید. همه اینها به برجسته کردن ارزش شما برای مشتریان کمک می کند و می تواند به شما قدرت دهد تا در مورد نرخ های بهتر برای خدمات خود مذاکره کنید.

چگونه متوجه می شوید که زمان افزایش نرخ ها فرا رسیده است؟

به عرضه و تقاضا فکر کنید. همانطور که تقاضا برای خدمات شما افزایش می یابد، نرخ های شما نیز افزایش می یابد زیرا عرضه (زمان خود) کمتری دارید. افزودن مهارت های جدید یا کسب نشان استعداد نیز می تواند به توجیه افزایش نرخ شما برای مشتریان جدید کمک کند.

نرخ های شما باید رقابتی باشد اما همچنان برای شما و مشتریانتان منصفانه باشد. اگر از محدوده رقابتی خارج شوید، ممکن است مشتریان را بترسانید. مشتریان انتظار دارند که نرخ فریلنسر بر اساس تجربه و تخصص آنها قابل توجیه باشد.

می توانید به آرامی شروع کنید و نرخ ساعتی خود را در هر پنج یا ده پروژه مشتری که به پایان می رسانید (بسته به طول و پیچیدگی) یک یا دو دلار افزایش دهید. اگر متوجه شدید که در برنامه خود برای مشتریان جدید وقت ندارید و در صندوق ورودی خود دعوت هایی برای مصاحبه با مشتریان دارید، سعی کنید نرخ خود را پنج یا حتی ده دلار افزایش دهید.

هنگام ارسال پروپوزال، این امکان را دارید که افزایش نرخ برنامه ریزی شده را با مقدار و فرکانس مشخص در نرخ ساعتی خود لحاظ کنید. لازم نیست نگران درخواست افزایش نرخ ساعتی خود باشید که برای قراردادهای بلندمدت عالی است.

درصد افزایش را از منوی کشویی انتخاب کنید یا مقدار سفارشی را به همراه تعداد دفعات افزایش خودکار تنظیم کنید. اگر مشتری پیشنهادی را تمدید کند، می‌تواند افزایش نرخ خودکار پیشنهادی شما را بپذیرد یا آن را در پیشنهاد خود تغییر دهد. پس از پذیرش پیشنهاد مشتری، شرایط افزایش نرخ را نمی توان تغییر داد. افزایش نرخ برنامه ریزی شده فقط برای قراردادهای جدید در دسترس است، بنابراین می خواهید این را در پیشنهاد اولیه خود یا زمانی که قرارداد جدیدی با مشتری شروع می کنید اضافه کنید.

درآمد فریلنسر خود را با Upwork افزایش دهید

به عنوان یک فریلنسر، شما کنترل تصمیم گیری در مورد میزان هزینه برای زمان، توجه و مجموعه مهارت خود را دارید. ملاحظات زیادی هنگام تعیین نرخ وجود دارد. شما می توانید در مورد سوالات مطرح شده در این مقاله فکر کنید، از محاسبه حقوق سالانه استفاده کنید، نرخ های رقبای خود را بررسی کنید و بر اساس ارزشی که ارائه می کنید تنظیم کنید. اگر به نکات بیشتری نیاز دارید، دوره تنظیم نرخ خود را از آکادمی Upwork بررسی کنید.

اما، مهمترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که نرخ شما دائمی نیست. نرخ فریلنسینگی را انتخاب کنید که با آن راحت هستید و آن را امتحان کنید. بازار و مشتریان احتمالی به شما اطلاع می دهند که آیا این استراتژی قیمت گذاری با ارزش خدمات شما مطابقت دارد یا خیر. با کسب تجربه، بهبود ارزش خدمات و با تکامل اهداف درآمدی خود، می توانید نرخ خود را تغییر دهید.

آیا برای افزایش درآمد شغل آزاد خود آماده اید؟ روزانه هزاران پروژه در بازار کار Upwork ارسال می شود. برای شروع Upwork نمایه خود را ایجاد کنید. سپس، نرخ فریلنسر خود را تنظیم کنید، شروع به درخواست برای پروژه‌ها کنید تا ببینید مشتریان بالقوه چگونه به قیمت‌گذاری شما پاسخ می‌دهند و از آنجا بروید. در Upwork ثبت نام کنید و همین امروز شروع کنید.

https://www.upwork.com/resources/how-to-set-your-freelance-rate

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *