در حال بارگزاری

شما اینجا هستید:خانهوبلاگ چرخه مطالعه چیست و چه کاربردی دارد؟
چرخه مطالعه چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر در قرار دادن زمان مطالعه در برنامه به مشکل میخورید، اگر برای امتحانات اخر ترم خود زمان کافی برای مطالعه دروس ندارید! این مقاله می تونه بهتون کمک کنه تا مسیر هموار تری رو برای زمان بندی های مطالعاتی ی کنید و نتیجه مطلوبی رو بگیرید. 

چرخه مطالعه، که از سیستم PLRS فرانک کریست توسط مرکز موفقیت تحصیلی LSU اقتباس شده و توسط ساندرا مک گوایر در کتابش به خودتان بیاموزید چگونه یاد بگیرید، مورد بحث قرار گرفته است، راهنمایی است که به شما کمک می کند مطالعه موثری را در زندگی روزمره خود بسازید.
در ظاهر، هر مرحله ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما اغلب دانش‌آموزان از میانبر استفاده می‌کنند و فرصت‌های مهمی را از دست می‌دهند ، بنابراین پیشنهاد میکنیم که در چرخه مطالعه، این نکته را در نظر بگیرید که هر مرحله بر اساس مرحله قبلی است و یادگیری شما را در طول ترم توزیع می کند، این فرایند بسیار مور تر از مطالعه یک شب قبل از امتحان هست! و یادگیری تضمین شده تری را برای شما به وجود می آورد. 

مرحله 1: پیش خوانی مطالب

سعی کنید قبل از رفتن به کلاس درس در مدرسه یا قبل از رفتن به کلاس درس در دانشگاه مطلب یا محتوای آموزشی که قرار است آموزش داده شود را مطالعه کنید. 

  • اگر می خواهید در جلسه کاری یا جلسه سخنرانی حاضر شوید قبل از حضور در جلسه سوالات احتمالی یا چالش های موجود را یادداشت کنید. 
  • اگر زمان کافی برای انجام این کار ندارید، میتوانید فقط بر روی سرفصل ها، مقدمه ها و خلاصه ها تمرکز کنید.
  • اگر استاد از اسلایدر های پاور پوینت استفاده میکند حتما آن ها را ببینید  و اگر برای شما مقدور هست آن ها را چاپ کنید تا موقع تدریس بتوانید نکات مهم و کلیدی را در آن بنویسید. 

نکته مهمی که در اینجا باید در نظر داشت این است که نه سرسری خواندن، نه مطالعه و نه حضور در کلاس به خودی خود فوق العاده مؤثر نیست، اما ترکیب (و گاهی اوقات تکرار) این دو باعث یادگیری خوب می شود. اگر از دوستی شنیده‌اید که می‌گوید «من برای کلاس نمی‌خوانم زیرا استاد همه چیز را در کلاس پوشش می‌دهد»، آنها فرصت بزرگی را برای یادگیری بیشتر از سخنرانی از دست می‌دهند – به این معنی که بعداً باید بیشتر مطالعه کنند، برای یادگیری مطالب.

مرحله 2: در کلاس شرکت کنید

البته، رفتن به کلاس یک مرحله مهم در چرخه مطالعه است، اما فقط حضور فیزیکی کافی نیست. توجه و درگیر بودن به شما کمک می کند تا از این تجربه بیشترین بهره را ببرید. زمان کلاس مهم است، زیرا این زمانی است که شما درک درستی از انتظارات و زمینه های تمرکز استاد کسب می کنید (به عنوان مثال، آنچه قرار است در آزمون باشد)، که به شما کمک می کند تا بفهمید که در طول جلسات مطالعه خود روی چه مواردی تمرکز کنید (مراحل) 3 و 4). همچنین فرصتی عالی برای به دست آوردن بینش و شهود از مربی و سایر دانش آموزان کلاس خود از طریق پرسیدن سؤال و شرکت در بحث است.

مرحله 3: مرور

بعد از کلاس کمی وقت بگذارید و یادداشت های خود را مرور کنید. لازم نیست زمان زیادی را برای انجام این کار صرف کنید، اما هر چه زودتر این کار را انجام دهید بهتر است. با مرور بلافاصله بعد از کلاس، در حالی که مطالب هنوز تازه است، می توانید شکاف ها را پر کنید و بفهمید که ممکن است در مورد چه چیزی به کمک نیاز داشته باشید. وقتی یادداشت های خود را می خوانید، مطمئن شوید که فعالانه با مطالب درگیر هستید. اجازه دادن منفعلانه به چشمانتان برای اسکن مواد در واقع کمک چندانی نخواهد کرد. در عوض، مطالب را برای خود توضیح دهید، نکات کلیدی را خلاصه کنید، سوالاتی بپرسید و به تصویر بزرگ فکر کنید. شروع به برنامه ریزی کنید که چگونه ممکن است بخواهید مطالبی را که آموخته اید مطالعه کنید. اگر مراحل 1 و 2 را دنبال کرده‌اید، این سومین باری است که با این محتوا درگیر می‌شوید. قرار گرفتن مکرر در معرض مواد به شما کمک می کند تا آن را به طور موثرتری به خاطر بسپارید و درک کنید.

مرحله 4: مطالعه

چندین جلسه مطالعه متمرکز در هفته برای هر یک از کلاس های خود برنامه ریزی کنید. این جلسات نباید طولانی باشند. در واقع، جلسات مطالعه مختصر اما فشرده نسبت به تلاش برای مطالعه چندین ساعته در یک زمان مؤثرتر است. مشخص کنید که چه مدت می توانید متمرکز و کارآمد بمانید – ممکن است فقط 20 تا 30 دقیقه باشد، اما احتمالاً بسته به مطالب متفاوت خواهد بود – و سپس جلسات مطالعه با این مدت را در طول هفته برنامه ریزی کنید. با گسترش مطالعه خود در طول زمان، بسیار مؤثرتر مطالعه می کنید (به این “تمرین توزیع شده” می گویند) و نیازی به انجام جلسات مطالعه ماراتن کم اثرتر قبل از امتحان ندارید (که به عنوان “تمرین انبوه” نیز شناخته می شود). . تمرین توزیع شده به شما کمک می کند مطالب را در سطح عمیق تری بیاموزید زیرا زمان بیشتری برای پردازش آن، دیدن ارتباطات و پرسیدن سوالات دارید. هنگامی که برای جلسات مطالعه خود برنامه ریزی می کنید، تعیین اهداف خاص و واقع بینانه مهم است. داشتن برنامه‌ای برای کاری که در طول جلسه مطالعه انجام می‌دهید به شما کمک می‌کند از زمان خود به نحو احسن استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی ساختار جلسات مطالعه، این جزوه در مورد جلسات مطالعه شدید را بررسی کنید. در حین مطالعه، حتما از تکنیک های یادگیری فعال استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید مشکلات را حل کنید، یک نقشه مفهومی ایجاد کنید یا مفاهیم را با صدای بلند توضیح دهید. در بین جلسات کوتاه مطالعه خود استراحت کنید که شما را سرحال می کند. پس از یک جلسه مطالعه سازنده، به خود پاداش دهید.

مرحله 5: بررسی کنید

آخرین مرحله مرحله ای است که بسیاری از مردم آن را فراموش می کنند. مهم است که با خودتان چک کنید تا مطمئن شوید کاری که انجام می‌دهید جواب می‌دهد و اگر اینطور نیست، آماده تغییر تکنیک‌هایتان هستید. از این گذشته، شما نمی خواهید زمان زیادی را صرف انجام کاری کنید که به یادگیری شما کمکی نمی کند. برای اطمینان از اینکه مطالعه شما موثر است، به طور منظم یک گام به عقب بردارید و چند سوال فراشناختی از خود بپرسید. خودآزمایی را به طور منظم تمرین کنید. آنچه را که یاد می گیرید با همکلاسی هایتان بحث کنید. اهداف آموزشی را بررسی کنید و مطمئن شوید که آنها را برآورده می کنید. آیا می خواهید درباره چرخه مطالعه بیشتر بدانید و برنامه ای برای اجرای این شیوه ها ایجاد کنید؟ با یک مربی دانشگاهی در مرکز یادگیری قراری بگذارید تا روی این یا هر یک از اهداف آکادمیک دیگرتان کار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *