در حال بارگزاری

شما اینجا هستید:خانهوبلاگ چطور برنامه ریزی درسی کنیم؟ ( ویژه معلمان)
چطور برنامه ریزی درسی کنیم؟ ( ویژه معلمان)

مهم نیست که چه محتوا یا موضوعی را تدریس می کنید، داشتن یک برنامه درسی با ارائه یک طرح کلی برای روز، شما را برای کلاس آماده می کند. برنامه های درسی شما لازم نیست پیچیده یا طولانی باشد – آنها فقط باید حاوی عناصری در مورد آنچه تدریس می کنید، نحوه تدریس این مطالب و اهداف و مقاصدی باشد که می خواهید دانش آموزان به آنها برسند. 

صرف نظر از بخش‌های یک طرح درس، هر درسی که تدریس می‌کنید باید بر اساس درس قبلی باشد و به‌طور یکپارچه به درس بعدی برود. البته، ساختن طرح‌های درسی که از کلاسی به کلاس دیگر جریان پیدا می‌کنند، آسان‌تر است، زمانی که بدانید چه چیزی برای ایجاد آن لازم است. 

4 مزیت ساختن طرح درس

در هر کلاس درس، چیزهایی وجود دارد که نمی توانید پیش بینی کنید. اما هرچه آمادگی بیشتری داشته باشید، سازگاری با موارد غیرمنتظره آسان تر خواهد بود تا بتوانید به طور موثر به دانش آموزان خود آموزش دهید و به آنها پاسخ دهید. در اینجا برخی از مزایای اصلی طرح درس آورده شده است:

1. کمک به اعتماد به نفس شخصی

داشتن یک برنامه درسی به شما امکان می دهد کنترل کلاس و درس را حفظ کنید. زمانی که بتوانید کنترل کلاس و درس را داشته باشید این موضوع روی ارامش شما و در نهایت اعتماد به نفس شما تاثیر مستقیم دارد. و نکته جالب اینکه آرامش و  اعتماد به نفس شما به دانش آموزان می رسد، بنابراین راحت تر می توانید آنها را متمرکز و در مسیر درست نگه دارید.

2.بررسی عملکرد

طرح درس به شما این امکان را می دهد که عملکرد تدریس خود را ارزیابی کنید و روش ها و سرعت تدریس خود را با طرح درسی که تهیه کرده اید مقایسه کنید. این یک راه خوب برای ایجاد تعدیل در سبک ویا تکنیک های تدریس شما است.

3. سازماندهی

طرح درس به شما کمک می کند تا به شیوه ای سازماندهی شده فکر و تدریس کنید، در نتیجه کلاسی منسجم و روی اصول داشته باشید. یک کلاس بی نظم فرصت های زیادی را برای دانش آموزان فراهم می کند تا وظایف خود را به درستی انجام ندهند و نظم کلاس را رعایت نکنند.

4. راهنمای معلم حل تمرین

با برنامه درسی شما به عنوان یک راهنما، معلمان  حل تمرین دقیقاً می دانند دانش آموزان شما در آن روز چه می آموزند، و این امر باعث می شود که آنها در مسیر رسیدن به اهداف برنامه درسی که برای کلاس شما تعیین شده است، راحت تر فعالیت کنند. 

اجزای یک طرح درس عالی

در حالی که هیچ راه واحدی برای ایجاد یک برنامه درسی وجود ندارد، برخی مؤلفه‌ مهم در ساخت هر طرح درس وجود دارد که در زیر به آنها اشاره کرده ایم. 

هر طرح درسی که می سازید یک بخش کامل است که ایجاد می کنید تا به دانش آموزان خود چیز جدیدی بیاموزید. در حین ساختن یک طرح درس، مهم است که همه دانش آموزان خود را در ذهن داشته باشید و قبل از شروع، سؤالات اساسی زیر را بپرسید:

شاگردان شما چه کسانی هستند؟

این  سوال ممکن است در ابتدا احمقانه به نظر برسد، البته که می دانید دانش آموزان شما چه کسانی هستند. درست است؟ قبل از اینکه بتوانید یک طرح درس موثر بنویسید، باید دانش آموزان خود را واقعا بشناسید. این شامل اطلاعاتی مانند علایق، سطح توانایی، اینکه آیا آنها به صورت مستقل یا گروهی بهتر کار می کنند، هر گونه نیاز خاص که ممکن است نیاز به تغییر در درس داشته باشد و سوابق آنها می شود. دانستن اولویت‌های یادگیری آنها نیز می‌تواند مفید باشد.
به عنوان مثال، برخی از دانش‌آموزان با کمک‌های بصری بهتر یاد می‌گیرند، در حالی که برخی دیگر به عنوان یادگیرنده شنیداری بهتر عمل می‌کنند. شما می توانید ویدئوهایی را برای جذابیت برای هر دو نوع یادگیرنده ترکیب کنید. 

دانش آموزان شما از قبل چه می دانند؟

دانستن دانش قبلی دانش آموزان در مورد یک موضوع می تواند به شما در برنامه ریزی دروس کمک کند. اگر برای پیروی از یک برنامه درسی در تمام مدت برنامه ریزی درسی ایجاد کرده اید، قبلاً آنچه را که قبلاً به دانش آموزان خود ارائه کرده اید، می دانید. این به شما امکان می دهد به جریان ادامه دهید.

بهترین راه برای ترغیب آنها به یادگیری چیست؟

بهترین راه ها را برای ترغیب دانش آموزان به یادگیری تعیین کنید. دانش‌آموزان جوان‌تر ممکن است با بسیاری از آموزش‌های تعاملی خوب عمل کنند، در حالی که کلاس‌های قدیمی‌تر ممکن است با سخنرانی و نمایش اسلاید بهتر عمل کنند. پس از چند کلاس اول، ایده بهتری در مورد نحوه مشارکت دانش آموزان خود خواهید داشت.

می‌توانید تکنیک‌های آموزشی را که می‌توانید در طرح درس خود استفاده کنید به موارد زیر تقسیم کنید:

  • انواع دانش آموزانی که در کلاس خود دارید؛ از جمله یادگیرندگان شنیداری، دیداری و حرکتی.
  • نوع یادگیری و اهداف مورد نظر شما. به عنوان تمرین، این جای خالی را پر کنید: “تا پایان کلاس امروز، امیدوارم دانش آموزانم یاد بگیرند یا بتوانند ___.”
  • منابع، مواد و محیط آموزشی که در دسترس شما است، مانند یک کلاس درس، یک سفر میدانی، یا مطالعه انتخاب شده در یک سالن مطالعه.

مراحل ساختن طرح درس

هنگامی که اجزایی را که باید برای تدریس کلاس خود استفاده کنید، شناسایی کردید، آماده هستید که از این هشت مرحله برای ساختن طرح درس خود استفاده کنید:

1. اهداف را مشخص کنید

برای ساختن یک درس، ابتدا باید اهداف هر کلاس را مشخص کنید. امیدوارید تا پایان دوره چه کاری انجام دهید؟ آیا چیزهای خاصی وجود دارد که دانش آموزان شما باید بدانند یا بتوانند انجام دهند؟ اگر به دانش‌آموزان جوان‌تر آموزش می‌دهید، هدف درسی ممکن است این باشد که آنها پس از خواندن فصلی درباره حیوانات در برزیل، بتوانند حیواناتی را که در جنگل‌های بارانی زندگی می‌کنند شناسایی کنند. برای دانش آموزان بزرگتر، این هدف ممکن است شامل یادگیری نحوه حل معادلات جبری باشد.

2. نیازهای دانش آموزان خود را تعیین کنید

با این درس خاص، آیا مطالب جدیدی را معرفی می کنید یا مطالبی را که قبلاً در کلاس قبلی تدریس کرده اید مرور می کنید؟ در شروع کلاس، مطمئن شوید که به دانش‌آموزان اطلاع دهید که چه انتظاری دارند تا بتوانند روی دستیابی به اهداف شما متمرکز بمانند. هنگام مرور مطالب، برخی از دانش آموزان شما ممکن است به تشویق بیشتری نسبت به دیگران نیاز داشته باشند. شناسایی این نیازها در برنامه درسی به آمادگی شما کمک می کند.

3. منابع و مواد خود را برنامه ریزی کنید

فهرستی از منابع و مواد مورد نیاز برای آموزش این درس، مانند کاغذ، خودکار، و خط کش تهیه کنید. فراموش نکنید که منابع فناوری را در صورت لزوم در برنامه خود بگنجانید – لپ تاپ ها و ابزارهای آموزشی بازی سازی شده، مانند برنامه ها یا وب سایت های آموزشی.

4. دانش آموزان خود را درگیر کنید

اگر دانش آموزان شما درگیر نباشند، درس چه فایده ای دارد؟ شما می خواهید آنها به آنچه شما آموزش می دهید علاقه مند شوند. بنابراین، برای آماده شدن، باید آنها را به این که این درس در مورد چیست علاقه مند کنید. یک طرح کلی از آنچه که قرار است ارائه دهید به آنها ارائه دهید. سپس، موضوع را غیررسمی تر معرفی کنید. برای مثال، اگر فرمولی را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهید، سعی کنید آن را از ابتدا استخراج کنید تا شهود آن‌ها را برای اینکه از کجا آمده است، بسازید. یا، اگر در حال بحث در مورد رویدادهای تاریخی خاصی هستید، سعی کنید شباهت هایی بین آن و رویدادهای جاری ترسیم کنید تا دانش آموزان بتوانند با مطالب مرتبط شوند.

5. آموزش و ارائه اطلاعات

هنگامی که زمینه را برای آنچه آموزش می دهید آماده کردید، وقت آن است که اطلاعات را به دانش آموزان خود ارائه دهید. این زمان برای آموزش و استفاده از منابعی است که در برنامه درس خود گنجانده اید. هر زمان که ممکن است دانش آموزان خود را در فرآیند مشارکت دهید تا آنها درگیر شوند. به عنوان مثال، می توانید از دانش آموزان بخواهید که به تابلو بیایند و مسائل خاصی را حل کنند یا به سوالات پاسخ دهند.

چه خواندن از روی کتاب باشد، چه استفاده از وسایلی مانند بلوک برای دانش‌آموزان جوان‌تر، یا نمایش تصاویر گرافیکی روی صفحه برای دانش‌آموزان بزرگ‌تر، همه چیز در مورد ارائه اطلاعات و مفاهیم به شیوه‌ای معنادار است. فراموش نکنید که سبک های مختلف یادگیری دانش آموزان خود را در نظر بگیرید تا بتوانید از روش های تدریسی استفاده کنید که برای همه مفید است.

6. برای تمرین دانش آموز وقت بگذارید

پس از آموزش مطالب جدید، زمانی را برای تمرین دانش آموزان بگذارید. سه روش تمرینی وجود دارد که وقتی به ترتیب کار می‌شوند، راه خوبی برای تقویت آنچه اخیراً آموزش داده‌اید هستند:

تمرین هدایت شده

برای انش آموزان با توجه بهنقاط ضعف و نقاط قدرت آنها تمرین قرار دهید. قرار دادن یک تمرین یکسان برای همه دانش آموزان بر خلاف عموم کار درستی نیست. و بهتر است که بر اساس فرایند یادگیری و شرایط درسی آنها برای آنها تمرین در نظر بگیرید. 

فرآیند مشارکتی

با شرکا یا در یک گروه، فرآیند مشارکتی در مورد صحبت دانش‌آموزان با همسالان خود در حین کشف این مفاهیم جدید است. در میان کلاس خود بچرخید و در صورت نیاز برای روشن کردن نکات، آموزش یا کمک بیشتری ارائه دهید.

تمرین مستقل

پس از تمرین مشترک، وقت آن است که دانش‌آموزان آنچه را که آموخته‌اند به تنهایی تمرین کنند. تمرین مستقل را با توجه به مطالبی که به تازگی ارائه کرده اید، مانند استفاده از کاربرگ ها یا نوشتن یک مقاله کوتاه از دانش آموزان، تطبیق دهید.

7. پایان دادن به درس

با یک جمع بندی سریع درس را تمام کنید. یک مرور مختصر از درس، شامل مفاهیم اصلی که کلاس آموخته است، انجام دهید. از دانش‌آموزان بخواهید که ایده‌های کلیدی را به‌عنوان یک تجدیدکننده شناسایی کنند و پیش‌نمایش درس بعدی را برای آن‌ها بگذارند تا بدانند چه انتظاری دارند.

8. درس را ارزشیابی کنید

آیا به اهداف آموزشی خود دست یافتید؟ به دانش آموزان فرصت دهید تا با استفاده از یک آزمون یا آزمون کوتاه نشان دهند که مطالب را می دانند. بسته به نتایج، برنامه درس بعدی شما ممکن است شامل مروری بر اطلاعات قبل از رفتن به مطالب جدید باشد.

نمونه الگوی طرح درس

شما می توانید بسیاری از الگوهای طرح درس معلم را به صورت آنلاین پیدا کنید. حتی می توانید از همکاران خود بخواهید که قالب خود را به اشتراک بگذارند! استفاده از الگوی طرح درس موجود در اینجا آسان است و می توانید آن را با نیازهای خود تطبیق دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *