در حال بارگزاری

شما اینجا هستید:خانهوبلاگ چطور عادت های کوچک ما می توانند موجب تغییرات بزرگ شوند؟
چطور عادت های کوچک ما می توانند موجب تغییرات بزرگ شوند؟

مقدمه

به سادگی میتوان درباره اهمیت یک لحظه ی تعیین کننده اغراق کرد یا ارزش بهبود های کوچک و روزمره را دست کم گرفت. غالبا خودمان را قانع میکنیم که موفقیت بزرگ نیاز به اقام بزرگ دارد. چه هدفمان کاهش وزن، ساختن ساختمان، نوشتن کتاب، بردن مسابقه و چه دستیابی به هر دف دیگری باشد. روی خودمان فشار می وریم تا تغییرات مثبت بسیار بزرگی را ایجاد کینم و همگان درباره ما صحبت کنند. 

در این میان، بهبود 1 درصدی خیلی به چشم نمی آید، گاهی اوقات اصلا دیده نمی شود. اما می تواند معنای بیشتری ، علی الخصوص در طولانی مدت داشته باشد. تفاوتی که یک بهبود کوچک در گذر  زمان ایجاد کند، قابل توجه است. 
از نظر ریاضی، قضیه اینگونه است: اگر به مدت یک سال هر روز از سال 1 درصدبدتر شوید، در نهایت به صفر نزدیک خواهید شد. آنچه به عنوان یک پیروزی یا گام جزئی رو به عقب پنداشته می شود در نهایت به صورت یک پیروزی یا شکست بسیار بزرگ تر انباشته خواهد شد. 

عادت ها در کوتاه مدت بی تاثیر هستند!

عادت ها به معنای تجمع سود حاصل از بهبود های شخصی هستند. به همانن ترتیب که سود بالا تر به سرمایه ی بیشتر تعلق می گیرد و بر روی آن انباشته می شود. عادت هایتان نیز در صورت تکرار چنین تاثیری خواهند داشت. اگر دربازه یک روزه به آنها نگاه کنید شاید تفاوت چندانی ایجاد نکنند، اما تاثیری که در طول ماه ها و سال ها بر جای میگذارند، میتواند بزرگ باشد. تنها با نگاه به دو، پنج، ده سال آینده هست که ارزش عادت های خوب و عواقب عادت های بد برایمان آشکار  می شود. 

درک ارزش این موضوع در زندگی روزمره می تواند دشوار باشد. غالبا تغییرات کوچک را نادیده میگیریم، چون در لحظه خیلی مهم به نظر نمی رسند. 
اگر هم اکنون مقدار اندکی پول ذخیره کنید، درجا میلیونر نخواهید شد. اگر 3 روز پشت سر هم به باشگاه بروید، هنوز هم هیکل خوبی نخواهید داشت. اگر امشب به مدت یک ساعت زبا بخوانید هنوز زبان یاد نگرفته اید. 

تاثیر یک درصد در عملکرد طولانی مدت

متاسفانه گام تحولات آنقدر آرام است که باعث می شود متوجه عواقب عادت های بدتان هم نشوید. اگر امروز یک وعده غذای نا سالم بخورید، وزنتان روی ترازو تغییر چندانی نخواهد کرد. اگر امشب تا دیر ووقت کار کنید و خانواده را نادیده بگیرید، آنها شما را  می بخشند. اگر وقت خود را هدر دهید و پروژه ی تان را تا فردا عقب بیندازید، معمولا وقت برای تکمیل آن خواهید داشت. به سادگی می توان یک تصمیم را اتخاذ نکرد. 
اما وقتی خطای 1 درصدی را هر روز تکرار میکنیم، تصمیمات ضعیفمان ادامه می یابد. اشتباهات کوچک مجددا انجام می شوند و با بهانه های کوچک به توجیه کارمان می پردازیم. 

اما وقتی خطاهای 1 درصدی را هر روز تکرار می کنیم. تصمیمات ضعیفمان ادامه می یابد، اشتباهات کوچک مجددا انجام می شوند و با بهانه های کوچک به توجیه کارمان می پردازیم. انتخاب های کوچک ما به نتایج نادرستی ختم خواهند شد. 
تغییر کوچک در عادات روزانه ی شما می واند زندگی تان را به یک مقصد متفاوت ببرد. انتخابی که 1 درصد بهتر یا بدتر از وضعیت کنونی است، شاید در آن لحظه چندان جلب نظر نکند، اما در گذر زمان، می تواند تغییر بزرگی را بین شرایط کنونی و آینده شما به وجود آورد. موفقیت محصول عادات روزانه شما است،  نه تحولاتی که یک باره رخ می دهند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *